image01

Sprostredkovanie bez poplatkov

image01

Práca pre opatrovateľky a zdravotné sestry

image01

Certifikovaná spoločnosť systém riadenia kvality ISO 9001:2015

image01

Administratívny servis pre opatrovateľky a opatrovateľov

image01

Stabilná firma - sme na trhu od roku 2007

image01

Aj proti osteoporóze sa dá bojovať


Osteoporóza je veľmi nepríjemné ochorenie látkovej výmeny kostných tkanív, ktoré má za následok ubúdanie množstva kostnej hmoty a celkové zníženie kvality kostí. V drvivej väčšine postihuje ženy.  Ochorenie prichádza veľmi nenápadne a ozve sa až vtedy, keď už je viac rozšírené. Bezdôvodná bolesť na chrbte medzi lopatkami patrí medzi prvé príznaky.  Potom môže prísť prvá zlomenina, ktorá sa však bude už ťažšie hojiť. Ak má starší človek osteoporózu, aj malé nevinné zakopnutie alebo strata rovnováhy môžu znamenať veľké komplikácie. Z toho dôvodu je potrebné sledovať prvé príznaky a dbať na vhodnú stravu.



Aj laická verejnosť by mala vedieť, ako sa dá proti tomuto ochoreniu bojovať. Podstatnú úlohu pri osteoporóze zohráva dostatok vitamínu D, ktorý do tela dostaneme prostredníctvom slnka. Z toho dôvodu odporúčame dopriať si minimálne pätnásť minút pobytu na čerstvom vzduchu. Pod takýmto pobytom treba rozumieť voľný pohyb v priamom kontakte so slnkom, a nie len posedenie na balkóne. Nevzdávajte to ani vtedy, ak sa na oblohe objavil nejaký ten mráčik, pretože aj cez oblaky preniká zopár slnečných lúčov, ktoré vám pomôžu.



Pravidelný pohyb patrí medzi ďalšie alternatívy boja proti osteoporóze. Ani riziko zranenia neznamená, že by ste nemali posilňovať svalstvo okolo kostí, a tým tak vytvoriť potrebnú oporu. Vyberte si taký druh pohybu, ktorý vám bude vyhovovať. Toto je veľmi dôležité, pretože nie každý pohyb je vhodný. Ideálne je plávanie, ktoré nadľahčuje, a nebude vás zaťažovať. Pridajte k tomu aj prechádzky a ľahké posilňovanie bez záťaže.



Veľmi dôležitú úlohu zohráva aj strava. Na popredných miestach sa nachádza mlieko a mliečne výrobky. Ak s nimi nemáte problém, tak si doprajte aspoň jeden čistý jogurt denne. Tofu, mak  alebo čínska kapusta obsahujú ešte oveľa viac vápnika. Vhodné sú aj rôzne druhy orechov a čerstvé ryby. Doprajte si denne bohatú porciu zeleniny. Uprednostňujte predovšetkým tú zelenú, ktorá obsahuje viac prospešných látok, ako napríklad mladý hrášok, brokolica, špenát, struková fazuľka, alebo všetky druhy šalátov. Tak, ako vám môžu niektoré potraviny pomôcť, iné vám zas na druhej strane vápnik z tela odoberajú, a tak snaha, ktorú vynaložíte, môže byť aj tak zbytočná. Čomu by ste sa teda mali vyhýbať? Na prvom mieste slaným údeninám. Tučné mäso so soľou je hotovou pohromou pre kosti. Veľmi nevhodná je aj káva, ktorá má veľmi silné odvápňujúce účinky. Dobré by bolo vyhýbať sa aj alkoholu či cigaretám. Buďte opatrní aj v prísune sladkostí, ktorý by nemal byť veľký, a mal by vylúčiť najmä tie, ktoré obsahujú biely cukor.



V neposlednom rade veľkú úlohu zohráva aj vaša psychika. Po stotožnení sa so situáciou by ste sa mali snažiť myslieť predovšetkým pozitívne. Pravidelne užívajte lieky, a ak budete dodržiavať stanovené rady, vyhnete sa nečakaným komplikáciám. Kosti si zachovajú aspoň určitú pevnosť a choroba sa nebude ďalej rozširovať. Nevzdávajte to hneď a neľutujte sa, pretože to sa potom odrazí na vašom zdraví, ktoré sa viditeľne zhorší. Preto by ste sa mali venovať veciam, ktoré vás bavia, a z ktorých sa tešíte. Sami uvidíte, že to pôjde lepšie.



<-- Späť na zoznam blogov